اخبار بین المللی
شماره: 1878
1391/08/16 - 10:40
بیماری های خطرناک، ابتلا به ترومبوز وریدی را افزایش می دهد

افراد مبتلا به بیماری های مهمی مثل بیماری کبدی و کلیوی، آرتریت روماتوئید، اسکلروز متعدد، نارسایی قلبی، سکته مغزی هموراژیک یا ترومبوز شریانی، به طور چشمگیری بیشتر در خطر ابتلا به ترومبوز وریدی به ویژه در طول دوره عدم تحرک و یا استفاده از تسریع کننده های انعقاد خون هستند.

به گزارش بنیان به نقل ازmedical xpress ، دکتر Ocak  Gurbey از مرکز پزشکی دانشگاه لیدن در هلند و همکارانش، در تلاش برای ارزیابی اثر بیماری های مهم و متعدد درتوسعه ترومبوز وریدی و شناسایی گروه های در معرض خطر بالا،  مطالعه ای را بر روی 4311 بیمار مبتلا به ترومبوز وریدی و 5768 فرد شاهد انجام دادند.

محققان یک افزایش خطر ترومبوز وریدی را برای همه بیماری های مهم ، از جمله بیماری های کبدی بانسبت شانس(1.7:OR)، بیماری کلیه (  3.7: OR)، آرتریت روماتوئید (  1.5: OR )، مولتیپل اسکلروزیس (2.4:OR) نارسایی قلبی (1.7:OR)، سکته مغزی هموراژیک (4.9:OR)، ترومبوز شریانی (1.5:OR)  و یا حضور هر یک از این بیماری های بزرگ (1.7: OR) یافتند. افزایش قابل توجهی نیز در خطر ابتلا به ترومبوآمبولی وریدی درافراد مبتلا به ترکیبی از این  بیماری های مهم و عدم تحرک و افزایش فاکتور IX (35.3: OR)؛ افزایش فاکتور فون ویلبراند (  88 :OR)، فاکتور لخته کننده VIII ( 79.9:OR)، فاکتور لیدن V (84.2: OR )، و یا گروه خونی غیر O (84.2 : OR) مشاهده شد.
به گفته این محققان: این خطرات بیشتر در زمان عدم تحرک و یا استفاده از تسریع کننده های انعقاد خون مشاهده شد. این نتایج می تواند راهنمایی برای نتایج آتی  بیماری های ترومبوزیس باشد.
پایان مطلب/
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved